Home » Știință » Cei mai noi sateliți Starlink emană și mai multe radiații decât versiunile anterioare

Publicat: 02.10.2024

Un nou studiu arată că sateliții Starlink de generația a doua suferă de până la 30 de ori mai multe scurgeri de unde radio decât predecesorii lor. Cercetătorii avertizează că, dacă SpaceX continuă să implementeze versiunile mai noi conform planului, am putea ajunge la un „punct de inflexiune” în care astronomii nu vor mai putea studia corect Cosmosul.

Potrivit unui nou studiu, cea mai nouă generație de sateliți Starlink ai SpaceX scapă pe orbita terestră joasă și mai multe radiații potențial perturbatoare decât predecesorii lor.

Cercetătorii avertizează că desfășurarea continuă și necontrolată a navelor spațiale ar putea conduce la un „punct de inflexiune” ireversibil, dincolo de care nu vom mai putea studia în mod corespunzător cele mai interesante obiecte din Univers.

În iulie 2023, cercetătorii au descoperit că sateliții Starlink din prima generație, lansați pentru prima dată în 2019, scapă radiații electromagnetice neintenționate (UEMR) în spațiu.

Aceste radiații, care constau în principal în unde radio, sunt emise involuntar de sateliți în mai multe direcții în timp ce transmit semnale radio către Pământ. Din păcate, frecvențele acestor unde radio sunt foarte asemănătoare cu cele emise de obiecte îndepărtate din cosmos, cum ar fi stele, exoplanete, găuri negre și pulsari, ceea ce înseamnă că scurgerile de la sateliți pot întuneca citirile radioastronomilor.

Sateliții emană de până la 30 de ori mai multe unde radio

În ultimul an și jumătate, SpaceX a eliminat treptat acești sateliți în favoarea modelelor mai noi de generație 2 , care au fost lansate pentru prima dată în februarie 2023. Aceste nave spațiale sunt mai mici,mai puternice, mai manevrabile și mai robuste decât predecesoarele lor, potrivit Live Science.

În noul studiu, publicat în revista Astronomy and Astrophysics, cercetătorii au folosit telescopul Low-Frequency Array (LOFAR) – o rețea uriașă de antene radio răspândite în opt țări europene – pentru a urmări sateliții Gen 2. Astronomii au descoperit că noile nave spațiale sunt chiar mai permeabile decât omologii lor Gen1. Cei mai vinovați sunt sateliții „V2 mini”, cel mai comun tip de satelit Gen 2, care pot emite de până la 32 de ori mai multe UEMR decât predecesorii Gen 1.

UEMR de la acești noi sateliți și de la toți cei care îi vor urma pe orbită în următoarele câteva decenii ar putea ajunge „să orbească radiotelescoapele și să paralizeze cercetarea vitală a Universului”, au scris cercetătorii într-o declarație.

100 000 de sateliți pe orbită până la sfârșitul deceniului

Radiațiile emise de sateliții Den 2 sunt de până la 10 milioane de ori mai strălucitoare decât cele mai slabe obiecte radiovizibile de pe cerul nopții, scrie LiveScience.

„Această diferență este similară celor mai slabe stele vizibile cu ochiul liber și strălucirii Lunii pline”, a declarat autorul principal al studiului, Cees Bassa, astronom la Institutul de Radioastronomie din Țările de Jos (ASTRON).

Numărul de sateliți Starlink lansați în spațiu crește, de asemenea, de la an la an, ceea ce înseamnă că problema se va agrava. SpaceX a lansat deja mai mult de 1 300 de sateliți în spațiu în 2024 – toți au fost mini V2.

Alte megaconstelații de sateliți, cum ar fi Constelația Thousand Sails a Chinei și Proiectul Kuiper al Amazonului, încep, de asemenea, să prindă contur, ceea ce ar putea agrava problema dacă și acestea scapă UEMR. Cercetătorii studiului estimează că ar putea exista până la 100 000 de sateliți pe orbită până la sfârșitul deceniului.

Pasagerii care zboară cu Air France vor avea Wi-Fi de mare viteză de la Starlink

Sateliții Starlink emit „radiații electromagnetice” și îngrijorează astronomii

Serviciul de internet Starlink a ajuns în Antarctica

Elon Musk s-a răzgândit. Ce se întâmplă cu serviciile Starlink în Ucraina?

António Guterres, secretarul general al ONU, declarat „persona non grata” de guvernul israelian
Jimmy Carter, primul președinte american care atinge vârsta de 100 de ani
România, prezentă la „World Robot Olympiad Open Championship”! Ce rezultate au obținut echipele de robotică?
Atmosfera noastră transformă praful din Sahara în minerale care alimentează viața
Orașul distrus pentru că s-a răzvrătit împotriva Romei „a rămas nelocuit timp de peste 170 de ani”, arată săpăturile
O pictură celebră a lui Van Gogh respectă surprinzător de bine legile fizicii
Edgar Allan Poe, inventatorul povestirilor americane de groază. Creatorul detectivului care a inspirat mai târziu apariția lui Sherlock Holmes
Muntele Everest este o anomalie în Himalaya, iar cercetătorii au aflat de ce
Test de cultură generală. De ce cad frunzele toamna?
Efectul Zel’dovich, confirmat după 50 de ani de la teoretizare